By czytelnik zrozumiał temat tego wpisu, najpierw chcę podkreślić, że kilkadziesiąt lat temu przez zestaw kompetencji rozumiano danie człowiekowi ustanowionego przez władze prawa do zajmowania się określonymi sprawami w imieniu określonej instytucji. W odróżnieniu od kompetencji konieczność sprawnego podejmowania obowiązków zawodowych wiązała się z czasami z kwalifikacjami na konkretnym polu działalności. Różnice w tym zakresie ciekawie zaprezentował A. Fińkiewicz na tej stronie internetowej: Projekty HR i Zarządzanie
Zestaw kompetencji pracownika to posiadane wiadomości ze szkoły, normy zachowań i motywacje potrzebne do skutecznego działania w danym obszarze. Określając zestawy kompetencji pracowników jesteśmy w stanie zdiagnozować:
– praktyczne możliwości wykonywania pracy, oznaczające wszystko to, co dany podwładny zobligowany jest znać, by spełniać zaprojektowaną wcześniej funkcję, a dodatkowo wszystkie cechy osobowe lub umiejętności, jakie są niezbędne, na przykład zdolności społeczne,
– wymagania szkoleniowe,
– konieczne do pracy na danym stanowisku umiejętności zawodowe,
– zajmowane stanowiska i rodzaje organizacji, w których podlegający ocenie okresowej zatrudniony pracował,
– znaczące osiągnięcia wróżące podobne osiągnięcia obecnie,
– wszystko, czego firma planuje otrzymać od pracownika, np. poszukiwanie innych rynków albo towarów, podwojenie świadczonych usług, efektywności w działaniu lub wyższego poziomu obsługi zamówień, wdrażanie nowych systemów zarządzania,
– stopień jedności „człowiek-organizacja”.
Jak można łatwo się domyśleć, korzystne rezultaty z diagnozowania pracy są znaczące. Menedżer ma poprzez to nową diagnozę pracowników. Pracownicy widzą, iż firma o nich dba oraz planuje rozwijać w kolejnych miesiącach.
W następnych wpisach opiszę po kolei wszystkie obszary systemów kompetencyjnych.
Na tą chwilę to tyle naszych myśli.
Redakcja:Szymon Tuwim
Autor tej notki jest absolwentem kierunku socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego i studiów podyplomowych z obszaru terapii rodzinnej. Posiada tytuł Eksperta Zmiany i Innowacji SGI. Prowadzi firmę szkoleniową w Wiśle. Od jedenastu lat prowadzi zajęcia i kreuje badania dotykające tematyki przywództwa sytuacyjnego w sektorze „produkcja”.
TEMATY BOGA:
Badania motywacji
Ocena 360 pracowników
Polityka HR w produkcyjnej firmie
Nowoczesne zarządzanie personelem
Przyjazna kultura organizacyjna
Wynagrodzenia i polityka płacowa
Systemy kadrowo płacowe