Dlaczego diagnozować systemy kompetencyjne

By czytelnik zrozumiał temat tego wpisu, najpierw chcę podkreślić, że kilkadziesiąt lat temu przez zestaw kompetencji rozumiano danie człowiekowi ustanowionego przez władze prawa do zajmowania się określonymi sprawami w imieniu określonej instytucji. W odróżnieniu od kompetencji konieczność sprawnego podejmowania obowiązków zawodowych wiązała się z czasami z kwalifikacjami na konkretnym polu działalności. Różnice w tym zakresie ciekawie zaprezentował A. Fińkiewicz na tej stronie internetowej:   Projekty HR i Zarządzanie
Zestaw kompetencji pracownika to posiadane wiadomości ze szkoły, normy zachowań i motywacje potrzebne do skutecznego działania w danym obszarze. Określając zestawy kompetencji pracowników jesteśmy w stanie zdiagnozować:
– praktyczne możliwości wykonywania pracy, oznaczające wszystko to, co dany podwładny zobligowany jest znać, by spełniać zaprojektowaną wcześniej funkcję, a dodatkowo wszystkie cechy osobowe lub umiejętności, jakie są niezbędne, na przykład zdolności społeczne,
– wymagania szkoleniowe,
– konieczne do pracy na danym stanowisku umiejętności zawodowe,
– zajmowane stanowiska i rodzaje organizacji, w których podlegający ocenie okresowej zatrudniony pracował,
– znaczące osiągnięcia wróżące podobne osiągnięcia obecnie,
– wszystko, czego firma planuje otrzymać od pracownika, np. poszukiwanie innych rynków albo towarów, podwojenie  świadczonych usług, efektywności w działaniu lub wyższego poziomu obsługi zamówień, wdrażanie nowych systemów zarządzania,
– stopień jedności „człowiek-organizacja”.
Jak można łatwo się domyśleć, korzystne rezultaty z diagnozowania pracy są znaczące. Menedżer ma poprzez to nową diagnozę pracowników. Pracownicy widzą, iż firma o nich dba oraz planuje  rozwijać w kolejnych miesiącach.
W następnych wpisach opiszę po kolei wszystkie obszary systemów kompetencyjnych.
Na tą chwilę to tyle naszych myśli.
Redakcja:Szymon Tuwim
Autor tej notki  jest absolwentem kierunku socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego i studiów podyplomowych z obszaru  terapii rodzinnej. Posiada tytuł Eksperta Zmiany i Innowacji SGI. Prowadzi firmę szkoleniową w Wiśle.  Od jedenastu lat prowadzi zajęcia i kreuje badania dotykające tematyki przywództwa sytuacyjnego w sektorze „produkcja”.

TEMATY BOGA:
Badania motywacji
Ocena 360 pracowników
Polityka HR w produkcyjnej firmie
Nowoczesne zarządzanie personelem
Przyjazna kultura organizacyjna
Wynagrodzenia i polityka płacowa
Systemy kadrowo płacowe

Comments are closed.