Dobre praktyki dotyczące dokonywania oceny podwładnych

Zasady oceniania osób zatrudnionych w firmie są bardzo proste oraz łatwe do zastosowania. Jednakże tylko 4 na 10 menedżerów kieruje się nimi w procesie oceniania pracowników w swojej pracy zawodowej. Reguły te znam od doktora A. Ketzt’a, który miał wykład z tego tematu w Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Konieczność postępowania w czasie oceniania (opierając się o sprawdzone zasady) jest bardzo istotnym założeniem kompletnego układu metod i technik oceniania pracowników. Pozwala to na efektywne dokonanie procesu oceny i zmierzaniu do planowanych rezultatów. Wyłącznie  ustalenie wytycznych, w obszarze których proces oceniania zostanie przeprowadzany nie jest jedynym determinantem. Ważne jest  konsekwentne postępowanie w ramach czytelnych założeń. To co opisałem czytelnik może znaleźć na tego typu stronach   System Zarządzania Kompetencjami
Najważniejsze reguły dokonywania oceny pracowników są następujące:
– Działanie według początkowo przyjętych, długofalowych zamierzeń w zakresie ZZL; ocenianie pracowników nie może być nigdy procesem incydentalnym
– Trafne i ciągłe wykorzystanie wyników diagnozy efektywności pracy w założonej strategii kadrowej organizacji
– Używanie wspólnych reguł oceny pracowniczej wśród wszystkich pracowników
– Stosowanie mierników kreujących obszar prezentacji sumarycznych efektów oceny w konkretnych grupach stanowisk
Różnorodność obszarów, w oparciu o które przeprowadzana jest ocena
– Wykorzystywanie wspólnych warunków warunków  w ciągu określonego przedziału czasu
– Przeprowadzanie diagnozy efektów pracy w jasno zdefiniowanych interwałach czasowych
– Powiązanie oceniania pracowników z innymi etapami zarządzania personelem
– Funkcjonowanie w ramach dokładnie zdefiniowanej procedury oceniania pracowników
– Wykorzystywanie diagnozy efektywności pracy przez profesjonalnie wybrane osoby
– Niezbędność analizowania wyników diagnozy w kolejnych odcinkach czasu
Śmiem twierdzić, że opisane wskazówki są łatwe do stosowania i przynoszą bardzo korzystne rezultaty. Zaprezentuję je w następnym wpisie.
Tyle menedżerskich wniosków.
Autor:Dawid Kocur
Twórca tej notki  jest absolwentem wydziału marketingu Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych z zakresu  farmakologii. Posiada tytuł Doradcy Odnowy Beavioralnej MID. Mieszka w Wiśle.  Od czternatu lat organizuje treningi i projektuje badania odnoszące się do zarządzania czasem w branży „kancelarie prawne i doradztwo”.

TEMATY BOGA:
Badania płac i benefitów
Zwolnienia pracowników
Strategia human resources w produkcyjnej firmie
Innowacyjne kierowanie ludźmi
Nowoczesne modele kompetencyjne
Kształtowanie przywództwa
Assessment Center

Comments are closed.